Årsarbetet, och vad som kommer efter.

23 feb

Publicerad 2012-02-23 21:34:48 i Allmänt,

"När jag är med mitt gäng ska ja villit erkänna att jag inte tänker så mkt, vi har ju bara super kul. Det går av sig själv.
Men någon sorts grund försöker jag ha när jag tänker häst och funderar på oraker till beteenden.
Plockar lite smått från olika stilar och formar det som jag tror kring grunderna.
Mina 4 grunder som jag alltid försöker ha i bakhuvudet är att hästar är betesdjur, flyktdjur, flockdjur och mottrycksdjur. (och så klart individ så kanske man kan säga 5 saker^^)
De tre första har jag hört ofta i många sammanhang men känns som att mottrycksdjurs biten ofta utelämnas.
Har ni någon liknande grund ni går igenom när ni tänke häst?"
                                                                      - NH-tjej

Sofia frågar:
- Vad menar du med mottrycksdjur? :)

NH-tjej svarar:
- När du lägger ett tryck på en häst, tex sätter handen mot sidan på den och trycker så är den naturliga reaktionen från en häst att trycka emot, inte att flytta sig. Flyttar hästen sig så är det ett in lärt beteende:)

Sofia svarar:
- Jaha. Jag har hört att hästar ger efter tryck och att det är ett naturligt beteende hos dem. Alltså att om man lägger tryck så flyttar hästen för det och det är en dominerande gest, så som hästarna gör med varandra i hagen, eller när stoet föser fram sitt föl, osv :)
Men då om hästen går emot trycket så "respekterar den en inte", alltså ger inte efter och "lyder" inte dig som ledare som då visar dominans. :)
Det finns säkert olika förklaringar för det där, och det är olika beroende på häst och människa säkert också! :)
Men det är vad jag lärt mig, och det är ju som den principen att om man är ledaren till sin häst får man en trygg häst som litar på en och respekterar en. Men det är olika med det också såklart! :)
Kan väl säga att jag är ganska neutral när det gäller sånt, alla är så olika, och det som funkar för en och ens häst måste ju vara rätt då, men det kanske inte funkar för andra! :)

NH-tjej svarar:
- Detta är vad jag menar med att det verkar ofta utelämnas.
Hästar flyttar på varandra. Den ranghöga flyttar den rang låga. Men det är skillad på tryck och tryck. Hästar flyttar sällan varandra med fysiska tryck.
Det är mer energier. För hur ofta ser man en häst som "trycker" udan en annan. Oftas är det små energitryck som blickar, ett öra, ett steg mot någon m.m. dessa ökar till hot. Ett bett i luften eller en hyttande hov. Det går rätt långt innan det går till en fysisk markering där hästen rör den andra. Och när de gör det är det ett snabbt "pang" inte att de står och trycker på varandra.

Hästar går naturligt emot fysiska tryck. Anledningen är som exempel. I det vilda har hästar fiender. Rovdjur attackerar ofast mot hästens buk för att det är den känsligaste stället. Lyckas de få sönder buken så är det över.
Om ett rovdjur hugger i buken och hästen springer från "trycket" kommer risken att buken slits sönder vara mkt större. Men efter som hästar är mottrycks djur så kommer hästen gå mot trycker och springa mot/över rovdjuret som riskerar att tappa taget eller skada sig och hästen kan komma fri med små sår.
Fysiskt tryck som en hand är alltså naturligt för hästen att gå emot.

Hästar är så klart olika känslig för detta, men de flesta hästar som flyttar lätt för fysiskt tryck har lärt sig det.
Många reagerar när de börjar NH träna sina hästar på att de får gå upp rätt mkt i fas innan hästen flyttar sig. Anledningen är att hästen går emot trycket.
Ofta är det lätt att lösa genom att ta bort det fysiska trycket och flytta det en bit från hästen. :)

Sofia svarar:
Jahaa, men du, då är jag med. trodde du menade det "ofysiska" trycket. Då håller jag med dig ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela