Årsarbetet, och vad som kommer efter.

14 maj

Publicerad 2011-05-14 22:07:41 i Allmänt,

Idag har jag avrit på NH-kurs. DET VAR SÅ SJUKT KUL!
Först var det teori på förmiddagen, det var mys och riktigt lärorik och givande. Sen efter lunch så fick vi köra NH. Vi är fem tjejer ( en var bara åskådare ) på kursen. Tre av tjejerna har med sig egna hästar, två islänningar och ett rid-varmblod. Jag lånar en Nordis, jättefin, av sörgården. 
Det vi fick prova idag var det jag körde med Snärten då vi var hos Yvonne senast. Alltså- Få hästen att flytta för tryck bakåt - JOJOleken - Flytta bakdelen -  Leda hästen på avstånd, zonavståndet. Så det var riktigt bra för jag fick känna hur det skulle kännas ordentligt när det var rätt, för hästen jag låna var nästan övertränad
. hehe

Så det blev lite repetioner på det, plus lite extra saker att tänka på. Sen fick vi prova en ny sak. Det låg bommar i en fyrkant som man skulle gå över, genom, utan att hästen skulle reagera annorlunda. Man skulle även kunna stanna den utan att det var någon stress. Sedan skulle vi flytta bakdelen också. Asnajs!
Det blev även en del "tråkträning" då¨man ska stå stilla hela tiden. Men det bara blev för mig i och med att jag inte hade en otränad häst och klarade momenten mycket snabbare än alla andra. heh.

Imorrn blir det att flytta framdelen. En böja-halsen övning ( förstod inte riktigt vad den gick ut på). Få hästen att gå ut på spåret, så som man gör i rundcorallen typ!

fred ut

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela