Årsarbetet, och vad som kommer efter.

22 mars

Publicerad 2011-03-21 22:08:05 i Allmänt,

Igår blev det lite NH. Eller lite mer än en timma faktiskt. Jag gjorde de vanliga övningarna, backa, JOJO-leken, "följa-john"(övningen då han ska följa mig) och flytta bakdelen. Det som tog tid var bakdelen. I de andra övningarna lyssnar Snärten bra, blir ibland nästan lite blind. Sen om jag inte är noga med min energi och vad jag vill tjurslår han med svansen. hehe.
Men just bakdelen är jättesvårt tycker jag. Just för att Snärten är väldigt obekväm med att ha mig där. Sen är det jobbigt för han att flytta bakdelen märker jag, han är rätt så stel så de ska bli lite uppmjuknande dressyr hädanefter! Snärten testade mig en hel del och jag fick göra misstag, prova mig fram och betrakta osv. Det var nyttigt och tålamodsprövande! Men i slutet så blev det bättre!

I helgen ska jag och min kära syster till Yvonne på Rundcorallkurs. Är sjukt taggad!!!
Just nu sitter jag och kollar på klipp med olika personer som håller på med NH och sådär. En rätt så känd person är Monty Robert. Han är en helt underbar person med hästar och människor. Hade absolut inte tackat nej till att vara hans lärling typ!

I den här videon så jobbar han med en mustang tror jag det är (en äkta vildhäst), som aldrig tidigare blivit riden. Notera just i början. På två minuter låter han hästen springa och se vilka flyktvägar den har, en åt höger, en åt vänster som han säger. Se örat som alltid är vänt mot honom samtidigt som hästen springer och kollar omgivningen. Se sedan när hästen sänker huvudet och sedan hur han får in hästen till sig. GAH. Lyssna och se. Riktigt duktig gubbe det här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela