Årsarbetet, och vad som kommer efter.

10 jan

Publicerad 2011-01-10 23:04:05 i Motgångar/Framgångar,

Idag har varit en väldigt produktiv(kan man säga så?) dag. Först klev jag upp lite tidigare än vanligt och gick ut med pappa och farfar för att bygga på vindskyddet till hästarna. Det var egentligen tänkt att jag skulle hjälpa dom, eller pappa och farfar hjälper mig kanske man ska säga, men eftersom jag har varit sjuk hela lovet så har det inte blivit av fören idag. Vindskyddet blir jättestort och fint. Pappa och Farfar är så duktiga så!

Men förutom det så har jag ridit. Första ridturen för iår ju!
Jag visste att Snärten skulle vara exploderande pigg. Så jag bestämde mig för att det lite lugnt eftersom jag inte är helt frisk. Tänkte mig lite trav och mestadels skritt. Det sket sig ju kan jag säga. Men på ett positivt sätt. För när jag hade ridit den runda jag tänkt mig så insåg jag att han behövde ridas ordentligt.
Snärten var då väldigt pigg och glad, men eftersom han stått så mycket så var han både stel i munnen, hängde i tygeln och stel. Så jag fick rida han väldigt mycket, vilket jag inte hade tänkt mig men jag är glad att jag gjorde det, jag tog tag i någonting! Så jag travade väldigt mycket och jobbade ner han på tygeln och försökte jobba han i form. I början hängde han som sagt i tygeln och ville inte alls jobba, men allt eftersom började han söka sig neråt i form utan att hänga i tygeln.
Jag försökte mig på en galopp och lät han springa lite, bli lite uppvärmd i musklerna innan jag jobbade honom. Om vi säger såhär, mina händer krampade för att han låg på så mycket i munnen, han skena inte iväg men han var inte enkel att hålla ihop i en någorlunda samlad galopp. Så jag saktade av och jobbade honom på en volt i båda varven och lösgjorde honom lite. Det funkade för sen så jobba han fint i galoppen och händerna krampa inte.
Jag är sjukt nöjd med mig själv idag och Snärten även om allt inte gick sådär jättebra men båda har ju slappat hela julen så det får man ta!

Jag blev lite småstolt över mig själv också sen när vi hade ridit klart. Jag har alltid Snärten lös när jag ska ta av han sadel och sånt och borsta av honom. Han har då huvudet vänt mot boxen så han behöver bara ta några steg för att gå in i boxen. Idag skötte ´han sig och stod stilla hela tiden tills jag borstat av honom. Jag tar alltid av tränset sist och låter han sedan gå in i boxen. Men idag började han som vanligt att gå innan jag tillät det så fort jag tog av honom tränset. Men jag markerade och sa nej, backade honom så många steg han tagit och gjorde som jag ville. Blev såklart lite frustrerad för han ville ju in i boxen. Men jag lät han inte gå fören han lugnat sig. Detta gick ganska fort så jag chansade och tillät han att gå. I detta läge har han då en tendens att springa in boxen. Men när jag gick brevid honom och han var lugn så gick han lugnt och fint in i boxen. Då blev jag stolt!


En annan rolig grej är att idag ringde jag min handledare. Förklarade för henne vad jag ville lära mig till att börja med och hon tyckte det lät bra. NH-kurs ska jag gå på och lär nog komma till henne en dag eller hon till mig och jobba med det.
Sen det här att Snärten inte vill komma när jag ska hämta in honom är väldigt svårt att träna bort. Men att jobba honom i en rundcorall (rund hage typ) skulle hjälpa lite grann iallafall så vi bestämde att när väder och vind tillåter så ska jag komma med Snärten till henne och träna på det!!
Problemet med att Snärten springer genom dörren kan jag träna på själv. Min handledare har varit hos oss innan och visade då lite grann hur man kan göra. Det gäller bara att ha tid och tålamod.
Mer om allt sen med förhoppningsvis lite bilder och annan bra information.

Peace en glad Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela