Årsarbetet, och vad som kommer efter.

15 feb

Publicerad 2011-02-14 23:17:44 i NH-dag,

Igår så fick jag komma hem tidigare och köra lite NH.
Det blev 40 min och jag filmade lite faktiskt!!!!
Jag körde det vanliga, stanna, följa mig, flytta bakdel, lite framdel, backa. Idag prova vi en ny sak också, jag red i bara repgrimman. Då får man ju arbeta med bara vikt och skänkel. Fast man bör ju vara försiktig me skänkeln så hästen inte springer iväg, hehe. Men Snärten skötte sig jättefint! Från början virra han som vanligt men efter ett tag så lyssnade han bättre och gick runt i någon form av volt. Riktigt nöjd idag är jag!

En video då:







I början visar jag tydligt att när han gör fel. Detta är då i allra första början igår då vi skulle arbeta med repgrimman lite. Jag brukar alltid i början att se till att han har den fokusen på mig att han stannar när jag stannar. När han sedan gör det fint går det mycket enklare att jobba med andra övningar. Det är också en jätteenkel övning att börja med, helt naturlig för oss båda också för den delen!

Som man ser i början då är att när han inte stannar när jag gör det så skakar jag repet för då skickar jag signaler att han gjorde fel och att han ska skärpa sig. Jag fortsätter även med trycket tills han backat ett steg. Sen provar och den tredje gången så stannar han väldigt fint! Jag berömmer han här med en klapp på halsen, det behövs egentligen inte. Jag gjorde bara det för att förtydliga att han var duktig. Det beröm han egentligen nöjer sig med är att jag släpper mitt tryck på att han ska stanna(eftergift)!
Sen i det fjärde kllippet på filmen, notera den fina uppställningen vi har. Jag står parallelt med hans framben. Det blir som en jättefin lodrät linje, ganska perfekt må jag säga. Detta kan man se i tex dressyrprogram där det står att man ska göra halt vid bokstaven C. För att göra en perfekt halt ska ens överkropp, vara i lodrät linje med C:et.
Så skulle Snärten gjort en "dressyrhalt" och jag varit C:et där skulle vi fått höga poäng, hehe.

I de sista klippen så ser man att jag har bytt sida. Notera Snärtens huvud: det är i högre höjd, alltså är han mer vaksam eftersom han inte är van att ha mig på den sidan, just i halten eftersom jag visar tydligt med mina händer "stanna". Han reagerar mer. Det behövs också tydligare tryckt i alla övningar när jag står på hans högra sida just för att han är svagare i den sidan. Han lyssnar både sämre på tryck på marken vnär jag ska tex flytta han åt sidna, och även när jag rider så vid tex skänkelvikningar, galoppfattningar och när jag ska forma honom så får jag arbeta mycket mer med skänkeln.
Annars när vi går har han sänkt huvud, det visar på att han är avslappnad.

Jag filmade i kanske en kvart så jag har mycket mer material men denna video är tydlig just i att stanna, göra halt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela