Årsarbetet, och vad som kommer efter.

Mer om mig och Snärten.

Publicerad 2010-12-11 22:28:56 i Allmänt,

Med mitt årsarbete har jag egentligen ingen klar bild om exakt vad jag ska lära mig, eller min häst. Men det kommer mer och mer. Jag har tex bett de som är "skötare" på Snärten om att skriva en lista på vad dom tycker jag borde träna med honom, vad han har för beteenden osv. Sen om de nu är snälla och tar sig tid och gör en lista så kommer jag själv sätta mig ner och skriva en lista. mer om det sen.

Sen så måste jag själv skriva en lista om mig! Fundera på vad jag vill lära mig, vad jag gör fel, när jag gör fel och läsa mycket om hästens beteende och om NH såklart.  mer om det senare också!

Men jag har alltid haft ett brinnande intresse för djur, speciellt för hästar. Jag vill veta mer om hästen, förstå den och utveckla en samhörighet med hästen. Så efter nyår hoppas jag att jag har mål jag kan presentera för min handledare. Jag vill som "lära känna mig själv" i detta projekt också. Se vad jag kan utveckla för mig som sedan kan påverka hästen bra osv.
Min tanke är att jag ska skriva en liten rad varje dag om vad jag har gjort med Snärten. Vad jag har utvecklat och inte utvecklat. Ja allt helt enkelt. Skriva om allt. Tex då jag är hos min handledare kommer jag alltid försöka föra anteckningar på allt gör och när jag jobabr enskilt så för jag anteckningar här. Vill även försöka dokumentera med bilder. Jag har inte bestämt hur jag ska presentera arbetet sen på skolan om det blir med film eller så. Jag får fundera på det helt enkelt!

Men min häst då. Han fullständiga namn är Kuba Snärten och han är iår 12 år och en avdankad travare. Jag delar han med min mamma men jag har som "vårdnaden" om honom då hon har travhästar och jag får rida Snärten och ha han som en egen häst. Han är en kraftig Nordsvensk och hans ras ser jag som en fördel i det här då jag själv tycker att nordsvenskar har en helt annan personlighet, ett annat sinne och en energi att skåda!
Snärten är en glad och pigg häst men när det kommer till att jobba blir han "lat i skallen" och vill gärna komma undan de jobbiga delarna. Han kan om man är bestämd men det tar tid, tid till att få han att dansa.

Snärten är väldigt trevlig att ha att göra med. Dock är han lite nochalant och har inte fokus på mig som människa. Han testar en gärna och man måste visa en extremt stark ledarsida för att han ska lyssna. Man måste verkligen visa vem som bestämmer!

Ju mer dagar som går och ju mer jag skriver kommer det komma fram allt som jag behöver själv träna på och hästen. Vad som är fel och rätt, vad som måste utvecklas osv osv. Listan kan bli lång. Jag hoppas även att den blir längre. För jag tror att ju mer tid jag lägger ner på hästen, desto mer kommer jag se, och i mina anteckningar och dokumentationer kommer jag kunna se utvecklingar, se tillbaka, läsa igen och nöta. Jag vill nöta. Jag vill det här och jag är så sjukt taggad.

Jag kommer faktiskt inte bara skriva om NH, utan även om Snärtens utveckling fysiskt när vi rider. För där kommer det säkert också ske utveckling.

JAH. Nu taggar vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela