Årsarbetet, och vad som kommer efter.

en punkt eller två.

Publicerad 2010-12-20 20:55:15 i Mål,

Jag har då som sagt frågat nåra tjejer som hjälpt/hjälper mig med Snärten ibland, om det är något som dom tycker kan vara bra att jobba med Snärten osv. Jag bad dom att säga vad dom tyckte i alla situationer, när dom rider, leder honom osv!

En tjej som var skötare bara ett litet tag skrev såhär:

-Allmänt om respekt för sin ledare, att han får mer respekt för dig
-Stå stilla vid uppsittning
-Longering (har var inte så bra på det haha)
-Arbete med galoppen
-Inte hugga efter maten då man ger den, utan att han ska vänta

Kommer inte på så mycket mer, men kommer ihåg att jag longerade honom och han sparkade och stegrade mot mig. Det är ju ett respektproblem!

Mina tankar om hennes punkter:
Den här tjejen red då som sagt inte Snärten någon längre tid utan jag tror det bara var knappt ett halvår. Så hon hann aldrig vänja sig med Snärten och "lära sig honom". Snärten gör ju så då att han testar alltid nya människor för att se var han har dom. Han testade mig säkert ett halvår eftersom jag då var så pass oerfaren och osäker. Jag behövde hjälp för att få han att göra som jag ville!

Jag håller med henne på alla punkter. Dock så vid longering så vet jag inte riktigt vad hon menar. Jag brukar aldrig longera utan då jag jobbar han på lina så tömkör jag honom då jag tycker det ger mer. Longering är ju såklart ett bra sätt om hästen bara behöver springa av sig lite och man själv inte kan eller har lust att rida. Jag har även funderat på att ta upp det och se hur jag kan utveckla Snärten i det.
Jag minns att jag provat någon gång för längesedan att longera Snärten och att det gick åt H-vete, men jag var då väldigt oerfaren och hade absolut ingen aning om vad jag höll på med.

Men det jag vet är att Snärten ALDRIG sparkar, stegrar, biter eller lägger ett arg öra mot en. Han har bitit mig en gång och det var för att jag ville att han skulle gå över något, minns inte vad, och han total vägra. Eftersom jag vet att man ska inte ge upp om man börjat med något, för då visar man en svag ledarsida och hästen får ingen tillit heller, så gjorde jag allt för att få över honom. Jag puttade, drog, locka och när det inte funka tog jag en pinne och peta han på rumpan för att driva honom framåt. Detta tyckte Snärten blev alldeles för obehagligt då jag försökte tvinga över honom denna läskiga sak och sen börjar jag peta honom med en pinne(han tycker för den delen väldigt illa om spön, speciellt långpiskor)! Så han sa ifrån och bet mig på armen. Jag var ju i total chock, han gör ju aldrig så, och insåg att det knepet inte riktigt funkade.

Det jag tror som hände då när Snärten sparkade och stegra mot denna dam är att hon inte visa Snärten tydligt vad hon ville att han skulle göra. Han förstod helt enkelt inte. Jag har som sagt aldrig tagit tag i att lära mig eller Snärten att longera och när man inte kan något så blir det lätt fel. Jag säger inte att den här tjejen är dålig med hästar eller på nått sätt oerfaren. Jag visste att hon ridit på ridskola och haft sommarhäst, vilket är en av kraven jag har hos dom som vill hjälpa mig med Snärten. Det är ju helt annars med en privathäst än att hålla på med en häst på ridskolan.
Jag var ju inte där när det hände men jag är ganska säker på att det gick fel och Snärten tyckte det var obehagligt, därför handlade han som han gjorde.
Men självklart ska jag longera han, nu på jullovet faktiskt, och se hur han är med mig.

Alla andra punkter håller jag med på till hundra procent och ska börja jobba nu bara allmänt det lilla jag kan bidra med.
Angående galoppen så är det så att Snärten tar väldigt dålig på skänkeln. Han kan vänster galopp väldigt fint och samlat men höger galopp är rena cirkusen. Snärten är nu väldigt ur form och har inte muskler för att kunna få en bra galopp. Det är ett mål också såklart som jag har, och som jag har haft i flera år!!


Snärten i en av hans finaste vänstergalopper på Vindelns Ridskola!

Snärten i vänster galopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela