Årsarbetet, och vad som kommer efter.

Årsarbete!

Publicerad 2010-12-11 22:06:58 i Allmänt,

Nu är det såhär.
Ett årsarbete ligger nu framför mig i ett år. Jag har valt att lära mig NH, Natural Horsemanship. Jag ska gå kurser och förhoppningsvis praktisera hos Yvonne Larsson som har med sin familj hästgården Sörgården. Hon har kurser och utbildar både hemma på sin och på din gård med allt från problemhästar till dom som bara vill lära sig NH, som jag. Yvonne ska även vara min handledare. När jag inte ska vara hos Yvonne så ska jag jobba självständigt med min Nordsvensk Snärten. Han är 12 år och lätt att ha och göra med.

NH är då:

Natural Horsemanship, Natural HorseTraining även kallat NH-träning eller Naturlig Hästträning är en filosofi där man skapar ett språk med hästen- en dialog. Det är ett förhållningssätt man har tillsammans med hästar som grundar sig på förståelse, känsla och hästpsykologi. Man ser allt från hästens synvinkel och kommunikationen byggs upp av förtroende, ledarskap och ömsesidig respekt. Man anvönder inte någon form av tvång eller straff, utan lär hästen det man vill på ett naturligt och förståeligt sätt för den.

Natural Horsemanship är inget man gör istället för en viss hästsport, det är bara ett annat sätt. Det är ett mycket roligare, säkrare och framgångsrikare sätt som ger följsamma, trygga och harmoniska hästar. Principerna är detsamma oavsett vilket mål man har eller vilken riddisciplin man utövar.

När du fått en kommunikation med hästens sinne och har lärt dig förstå hur en häst tänker och hur du läser den och kommunicerar med den, kan du få hästen att göra nästan vad som helst. Då behövs varken grimskaft, träns eller tyglar.

Text lånad av Anneli Westlund, www.naturalhorsemanship.se

Peace Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela