Årsarbetet, och vad som kommer efter.

20 grader!

Publicerad 2010-12-14 20:18:22 i Allmänt,

Idag blev det inge rida idag heller. När det är 20 grader kallt åstakommer man inget riktigt. Snärten är mycket stelare när det är kallt och jag förfryser mig. Det känns tråkigt eftersom jag var så taggad att rida under stjärnorna men jag är ändå lite nöjd idag efter att ha varit i stallet. För jag har fått jättetydliga tecken på vad jag behöver träna på och frågor!

När jag skulle ta in hästarna så gick jag in i hagen och började låta med vattenhinken, typ tömma hinken även om det bara är is, men det är mer för att verka intressant och spännande då det är större chans att hästarna kommer till en då man är lite spännande. "Man måste kolla vad hon håller på med egenltigen". Jag lät och skramla, prata lite och kolla på stjärnorna. Naomi (Snärtens stallkompis) började gå emot mig, men Snärten föser bort henne. Eller han föser inte bort henne utan närmar sig bara, ger henne några signaler, och Naomi vänder om.

Detta upprepas lite och under tiden har jag satt mig i vattenhinken i väntan på att någon av dom skulle komma fram till mig. Naomi går emot mig, tvärvänder då Snärten går bakom henne men han börjar gå mot mig. Jag blir som glad och berömmer han med rösten (det brukar inte funka sådär jättebra på hästar eftersom dom funkar bättre på eftergift, men det är roligare för hästen att komma till någon som är glad att se en!), jag stryker han över mulen och börjar försöka ta mig upp ur hinken, nu när jag har hela arslet som sitter fast, och då smiter Snärten och jag ser på han att nu har det blivit en lek och han tycker det är jätteroligt att jävlas med mig. Jag kryper ner i hinken igen och börjar skåda stjärnorna.

Jag har insett att det är ingen poäng att försöka att ta tag i dom då Snärten jagar runt Naomi i hagen då hon tappert försöker komma till mig. Jag märker att Snärten är ledaren i denna lilla lilla flock. Så jag väntar ut dom. När jag inte skådar stjärnor så ser jag hur Snärten gör för att få Naomi att vända om. I hagen har vi en foderhäck som Snärten jagar Naomi runt och när hon kommer till den del av foderhäcken som är mot mig så kommer hon på vänster sida (sett från mitt håll) men då är Snärten snabb att komma på hennes högra sida och han behöver bara visa sig bakom henne, vara lite precis bakom hennes rumpa för att hon ska vända.
Det som behövs för att hästen ska flytta dit man behöver man bara stå i rätt "linje" för att den ska flytta? Jag kan ha fel med jag är ganska säker på att man använder denna teknik när man tömkör hästen. Man kan göra dressyrrörelser som man gör när man rider, när man tömkör och för att tex få hästen att flytta åt höger står man i precis rätt position på hästens vänstra sida och hästen ska flytta åt höger. Ens position ska vara som en "flyttande" skänkel.
Jag kan ha väldigt fel angående tömkörningen men efter att ha sett Snärtens handling så började jag fundera om detta är något man kanske använder i NH?
Nu inser jag hur lite jag egentligen kan om hästar. Dom har ett helt annat kroppsspråk! Jag ska se om jag hittar några bra böcker om just hästens beteende, även fråga min handledare!

När hästarna sedan äntligen kommer till mig märker jag att dom är väldigt taggade på att komma in, speciellt Naomi. Jag brukar vara lite dum och ta båda hästarna samtidigt när jag ska ta in dom i stallet. Detta är väldigt smidigt däremot då båda hästarna har en tendens att börja springa i hagen då han/hon blir ensam.
Så med en häst i vardera hand gå vi mot stallet, båda småspringer och fjantar sig. Jag markerar med båda och rycker i grimskaftet för att dom ska gå där jag vill ha dom. Varför beter dom sig så? Vad måste jag göra för att dom ska vara uppmärksamma på mig?

Jag har mycket frågor i skallen helt enkelt.

Peace Sofia

Kommentarer

Postat av: Karina

Publicerad 2010-12-20 18:06:31

Hej Sofia! Ser att du har en del att jobba med. Jag tror jag har en VHS film hemma om Tobbe Larsson och hans träning. Vet ej om du har VHS eller kanske kan spela över till DVD?

Verkar bra att du fokuserar på några saker till att börja med. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela